ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΓΙΑ ΣΧΟΛΙΑ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ: loutrakitv@gmail.com

ΛΟΥΤΡΑΚΙ - ΚΟΡΙΝΘΙΑ

ΝΕΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΛΗ ΚΑΙ ΤΟ ΝΟΜΟ ΜΑΣ

Τρίτη, 10 Αυγούστου 2010

ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΛΟΓΟΘΕΤΗ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ "ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΟ ΛΟΥΤΡΑΚΙ" ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΗΜΕΡΑ

- Κύριε Λογοθέτη, η προ μηνών ανακοίνωσή σας, μέσω της εφημερίδας μας, ότι θα είστε Υποψήφιος Δήμαρχος Λουτρακίου Περαχώρας – Αγίων Θεοδώρων, έτυχε θετικότατης αποδοχής από τους συνδημότες μας, κάτι που αποτυπώθηκε και στην πρόσφατη συγκέντρωσή σας στο Πνευματικό Κέντρο. Για ποιο λόγο, όμως, θα τεθείτε απέναντι σε μια δημοτική αρχή, η οποία, από την πρώτη μάλιστα τετραετία της, ισχυρίζεται ότι είναι η «δημοτική αρχή των έργων»;
- Η θετικότατη αποδοχή, για την οποία μιλάτε και την οποία εισπράττω κι εγώ καθημερινά, δεν αποτυπώνει απλώς μία τάση, αλλά τη θέση ενός δυναμικού τμήματος της κοινωνίας, ώστε να αλλάξουν τα πράγματα. Από την άλλη, η δημοτική αρχή ακολουθεί μια προεκλογική τακτική με αυτονόητο και σαφή στρατηγικό στόχο την επανεκλογή της, υιοθετώντας το σύνθημα «η δημοτική αρχή των έργων». Κατά την άποψή μου, το σύνθημα αυτό είναι ανακόλουθο και με την πραγματικότητα, αλλά και με την αντίληψη πολλών πολιτών που επένδυσαν, ήλπισαν, στήριξαν και διαψεύστηκαν. Όταν, σήμερα πια, μιλάμε για έργα, δεν μπορούμε και δεν επιτρέπεται να εννοούμε κάποιους δρόμους, ή κάποιες επιμέρους και αποσπασματικές παρεμβάσεις.
Αυτή η λογική, αυτή η προσέγγιση είναι άλλων εποχών.
Σήμερα, τα έργα σχεδιάζονται και υλοποιούνται στο πλαίσιο μιας ευρύτερης και ολοκληρωμένης αντίληψης, η οποία απαντά πρώτα και κύρια στο στρατηγικό ερώτημα τι είδους ταυτότητα αναπτύσσουμε στο Δήμο μας.
Την απάντηση σε αυτό το ερώτημα δεν έχει δώσει η δημοτική αρχή, η οποία έχει απλά προχωρήσει στην κατεύθυνση ολοκλήρωσης κάποιων έργων, χωρίς να έχει σχεδιάσει την επόμενη μέρα για το Δήμο. Η επόμενη δημοτική αρχή δεν θα παραλάβει φακέλους με μελέτες για «ώριμα» προς εκτέλεση έργα, κάτι που θα ήταν αυτονόητο για τη λειτουργία ενός σύγχρονου Δήμου. Σημειώνω δε, και το υπερβολικό κόστος έργων τα οποία εκτελούνται, όπως αυτό του κολυμβητηρίου, το οποίο προβλέπεται να φτάσει, ίσως και να ξεπεράσει τα 5,5 εκατομμύρια ευρώ!
Τα έργα, σήμερα, δεν πρέπει να συνιστούν ατάκτως και τυχαίως ειρημένες παρεμβάσεις, αλλά συγκροτημένες ενότητες, που η κάθε ενότητα είναι και συστατικό της ταυτότητας που θέλουμε να αναπτύξουμε. Στο μεγάλο γαλαξία των νέων Δήμων που δημιούργησε ο Καλλικράτης, «η δημοτική αρχή των έργων» έχει πια άλλο περιεχόμενο, άλλη στρατηγική και, φυσικά, διαφορετικά αποτελέσματα από αυτά που βιώσαμε όλοι την τετραετία που πέρασε.
- Ποιες νομίζετε ότι θα πρέπει να είναι οι προτεραιότητες της επόμενης δημοτικής αρχής;
- Το πιο κρίσιμο διακύβευμα της νέας αρχής είναι ο Δήμος, επιτέλους, να αποκτήσει μια στερεή και βιώσιμη ταυτότητα. Έχει περάσει ανεπιστρεπτί ο καιρός που από μόνο του το δόγμα «ήλιος και θάλασσα» δημιουργούσε τόπους ισχυρούς. Η εποχή μας είναι πλέον πολύ πιο σύνθετη, πολύ πιο απαιτητική, και σαφώς πολύ πιο ανταγωνιστική. Αν κοιτάξουμε γύρω μας τους Δήμους της Νοτιανατολικής Μεσογείου, τους Δήμους που αξιοποιούν τα ίδια φυσικά πλεονεκτήματα με εμάς, θα διαπιστώσουμε ότι με αυτούς πρέπει να συγκρινόμαστε.
Και για να γίνει αυτό, πρέπει άμεσα να εφαρμόσουμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο. Στην πρώτη γραμμή αυτού του σχεδίου μπαίνουν τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα, το νερό μας, το εκτεταμένο πλέον θαλάσσιο μέτωπο, ο ορεινός όγκος των Γερανείων, η ιστορική και πολιτιστική μας κληρονομιά. Και, βέβαια, αυτό το σχέδιο πρέπει να εδράζεται σε ένα σύνολο ενεργειών, σε ένα ενιαίο συντονισμό όλων των πεδίων: της πολεοδομίας - ώστε να αποκτήσουμε επιτέλους γενικό πολεοδομικό σχέδιο -, της περιφερειακής οικονομικής ανάπτυξης, της διαμόρφωσης και επέκτασης των συγκοινωνιακών δικτύων, της προστασίας του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος, της επένδυσης σε πόλεις βιώσιμες και φιλικές προς τους κατοίκους και τους επισκέπτες.
Λαμβανομένης δε υπόψη της οικονομικής συγκυρίας, η πρώτη και απόλυτη προτεραιότητά μας είναι να μην μετακυληθεί η χρεωκοπία του κράτους στις πλάτες του Δήμου και του δημότη. Η προστασία του Δήμου, αλλά και των συνδημοτών μας, είναι η κόκκινη γραμμή μας, ώστε ο Δήμος να είναι αυτάρκης και επαρκής και οι πολίτες να μη νιώθουν απροστάτευτοι και εγκαταλελειμμένοι. Αυτό επουλώνεται άμεσα με τη δημιουργία δομών κοινωνικής στήριξης, αλλά θεραπεύεται καίρια και ουσιαστικά με το μοντέλο ανάπτυξης που οραματιζόμαστε.
- Αναφερθήκατε στο Γ.Π.Σ. Σχετική συζήτηση έγινε πρόσφατα στο Δ.Σ.
- Για να μην υπάρξουν παρανοήσεις από τους συνδημότες μας, πρέπει να σημειωθεί ότι η σχετική συζήτηση που έγινε στο Δημοτικό Συμβούλιο ήρθε καθυστερημένα, μετά από 3,5 χρόνια διοίκησης αυτής της δημοτικής αρχής και, μάλιστα, προεκλογικά. Η συγκεκριμένη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου αποτελεί μόνο την αρχή των διαδικασιών έγκρισής του, η οποία θα απαιτήσει πολλά χρόνια για την υλοποίησή του. Δεν ισχύει, βέβαια, όπως σκοπίμως και για προεκλογικούς λόγους διαδίδεται, ότι «τα πάντα έχουν τελειώσει», και μπορούν να κατατεθούν φάκελοι στην Πολεοδομία για τις περιοχές που εντάσσονται.
- Στην προ μηνός συγκέντρωσή σας στο Πνευματικό Κέντρο, αναφερθήκατε στο έργο της μαρίνας, λέγοντας ότι ο τόπος μας πρέπει να αποκτήσει και θαλάσσια δίοδο. Σας θυμίζω, βέβαια, ότι το έργο δεν αναφέρεται καν στο υπόμνημα που ο Δήμος, σε συνεργασία με την επιτροπή τουρισμού, υπέβαλε στην τότε αρμόδια υφυπουργό, κατά την επίσκεψή της στο Λουτράκι. Με ποιον τρόπο θα διεκδικήσετε την υλοποίηση αυτού του έργου αξίας εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο αποτελεί και συμβατική υποχρέωση του καζίνο προς το Ελληνικό Δημόσιο;
- H μαρίνα, μαζί με τη χωροθέτησή της, είναι νόμος του κράτους από το 1993. Και να ξεκινήσουμε καταρχήν από μια βασική αρχή, που λέει ότι οι συμβατικές υποχρεώσεις του ιδιώτη προς το Ελληνικό Δημόσιο δεν μπορεί να μην αφορούν το Δήμο στον οποίο χωροθετείται η συμβατική υποχρέωση.
Και τον αφορούν μάλιστα στον υπέρτατο βαθμό, με την έννοια της παρακολούθησης του έργου σε κάθε βήμα του. Το έργο λοιπόν αυτό, από το 2001, οπότε και ζητήθηκε από το ΕΟΤ μελέτη βιωσιμότητας, δεν διεκδικήθηκε ούτε από την παλαιότερη διοίκηση, αλλά ούτε και από τη σημερινή. Για την ακρίβεια, το έργο δεν συζητήθηκε καν από τα θεσμικά όργανα, παρά μόνο μετά από τη συλλογή υπογραφών από τις μειοψηφίες του Δημοτικού και Νομαρχιακού Συμβουλίου.
Εμείς επαναφέρουμε το ζήτημα και λέμε ότι η δημοτική αρχή πρέπει και μπορεί να απαιτήσει από τον ιδιώτη την εκπλήρωση της υποχρέωσής του, χωρίς αλλαγή της χωροθέτησης, η οποία θα σημάνει αλλαγή του νόμου και άλλα 15 χρόνια χαμένα. Η διαβάθμιση αυτής της απαίτησης, αυτής της διεκδίκησης προκειμένου να υλοποιηθεί, δεν είναι της παρούσης, αλλά δεν θα ανακαλύψουμε εμείς την πυρίτιδα. Υπάρχουν τρόποι - και ο ισότιμος διάλογος είναι ένας από αυτούς -, υπάρχουν και περαιτέρω διαδικασίες που οδηγούν στην εκπλήρωση ειλημμένων υποχρεώσεων.
Από τη δική μας μεριά υπάρχει η πολιτική βούληση, γιατί αυτό είναι το μείζον, και υπάρχει ταυτόχρονα και η τεκμηρίωση της χρησιμότητας του έργου στην αναπτυξιακή πορεία του νέου Δήμου.
- Αναφερθήκατε στο θέμα της «θαλάσσιας διόδου» προς την πόλη. Σε εκκρεμότητα, όμως, βρίσκεται και το θέμα του Προαστιακού. Οι πιθανοί συνυποψήφιοί σας Γ.Γκιώνης και Γ.Πετρίτσης δεν συμμερίζονται την άποψη του ΟΣΕ, η οποία αποτελεί πλέον και απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, ότι ο τερματικός σταθμός πρέπει να βρίσκεται στην Οδό Αιγαίου και ισχυρίζονται ότι πρέπει να κατασκευαστεί έξω από το κέντρο του Λουτρακίου. Ποια είναι η άποψή σας;
- Ο ρόλος του Προαστιακού είναι να συνδέει άμεσα, απρόσκοπτα και ομαλά το μητροπολιτικό συγκρότημα - στη δική μας περίπτωση την Αθήνα - με την προαστιακή περιφέρεια. Και όταν λέμε άμεσα και απρόσκοπτα, σημαίνει χωρίς τη χρήση κανενός άλλου μέσου, όταν λέμε ομαλά σημαίνει ότι εγγυάται τη μεταφορά χιλιάδων επισκεπτών και κατοίκων, χωρίς να επιβαρύνει τους ήδη επιβαρυμένους οδικούς άξονες, χωρίς να επιβαρύνει το Λουτράκι με τις τεράστιες αυτοκινητοπομπές ειδικά τους θερινούς μήνες, χωρίς να επιβαρύνει το περιβάλλον. Το σύνολο αυτών των «εφαρμογών» συνιστούν βιώσιμη ανάπτυξη.
Το σύνολο αυτών των εφαρμογών δημιουργούν συνθήκες τουριστικής ανάπτυξης.
Το σύνολο αυτών των εφαρμογών, όμως, εξυπηρετούνται και ικανοποιούνται μόνον εάν ο τερματικός βρίσκεται στο Λουτράκι.
Εμείς λέμε ότι ο τερματικός πρέπει να χωροθετηθεί στην Αιγαίου, ώστε αφενός να επιλυθούν τα γνωστά προβλήματα πλημμυρών, αφετέρου να ανασχεδιάσουμε την πόλη μας. Γραμμή του προαστιακού και εκατέρωθεν της γραμμής οδικό δίκτυο, ώστε ειδικά τους θερινούς μήνες να πεζοδρομήσουμε την παραλία. Είμαστε βέβαιοι ότι αυτό το μεγάλο έργο, μαζί με τα σύνδρομα έργα του και στις χωροθετήσεις που περιέγραψα, θα συνδράμουν καθοριστικά στη νέα ταυτότητα του Δήμου.
- Αν και ενεργό στέλεχος του ΠΑΣΟΚ, πληροφορηθήκαμε ότι σε επιστολή σας στα αρμόδια όργανα εξηγείτε τους λόγους για τους οποίους δεν πρέπει να δοθεί «χρίσμα» στο Λουτράκι. Για ποιο λόγο δεν επιθυμείτε κομματική στήριξη;
- Τόσο εγώ, όσο και οι συνεργάτες μου, έχουμε μια πάγια αρχή: θεωρούμε ότι οι δημοτικές εκλογές δεν πρέπει να αποτυπώνουν το άθροισμα των κομματικών δυνάμεων, αλλά το άθροισμα των δυνάμεων της κοινωνίας. Στις δημοτικές εκλογές προηγείται ο τοπικός μεγαλόκοσμος και έπεται ο κομματικός μικρόκοσμος, και άρα η εκάστοτε κομματική ταυτότητα, όπως και η δική μου, πρέπει να υπηρετεί πρώτιστα το δημόσιο συμφέρον, μακριά από μικροπολιτικές και άνευ ουσίας και ουσιαστικού περιεχομένου συγκρούσεις.
Ακριβώς στη λογική αυτή συγκροτούμε και το συνδυασμό μας, στη λογική της πολυσυλλεκτικότητας, με βαθιά πίστη στην τοπική δημοκρατία και στη δημοκρατική έκφραση της κοινωνίας των πολιτών. Των πολιτών που ξεπερνούμε ψευδεπίγραφα διλήμματα και συζητάμε, συναποφασίζουμε και συμπράττουμε στη βάση αρχών και ιδεών, για ένα καλύτερο αύριο. Και τα χαρακτηριστικά αυτά του ενεργού πολίτη, του αξιόμαχου πολίτη, του πολίτη που μπορεί και θέλει να αλλάξει τα πράγματα, δεν ανήκουν σε μία μόνο κομματική σημαία, απορρέουν από την ενεργό τοπική κοινωνία και ανήκουν σε αυτή.
- Είστε ο πρώτος υποψήφιος που «αποτόλμησε» μια συγκέντρωση στους Αγίους Θεοδώρους. Ποια μηνύματα αποκομίσατε;
- Καταρχήν η συγκέντρωση στους Αγίους Θεοδώρους δεν είναι αποτέλεσμα τόλμης, αλλά το αποτέλεσμα μια πολιτικής διεργασίας και, ταυτόχρονα, μιας συζήτησης με την τοπική κοινωνία. Άρα ήταν η αυτονόητη κατάληξη και, ταυτόχρονα, η απαρχή της επόμενης ημέρας, όπου όλοι θα συμμετέχουμε ισότιμα στο όραμα για την ισόρροπη ανάπτυξη του Δήμου μας.
Ως προς την ουσία της ερώτησης, θαρρώ ότι υπάρχει μια διάχυτη αγωνία για τον τρόπο που όλες οι διοικητικές μονάδες θα λειτουργήσουν στη νέα αρχιτεκτονική δομή. Και είναι η λογική αγωνία του άγνωστου. Όμως, εδώ πρέπει να πούμε ότι τα υλικά από τα οποία θα συσταθεί και με τα οποία θα πορευθεί αυτός ο Δήμος δεν είναι άγνωστα. Είναι ο απόλυτος σεβασμός στις ιδιαιτερότητες, τις προτεραιότητες, τα επιμέρους χαρακτηριστικά και τις ανάγκες της κάθε περιοχής του Δήμου μας: Δήμος Λουτρακίου Περαχώρας - Αγίων Θεοδώρων σαν μια μεγάλη ορχήστρα, όπου το κάθε μέλος σαν ξεχωριστό όργανο εκτελεί την παρτιτούρα του και όλοι μαζί συνθέτουμε αυτό που στη μουσική, αλλά και στη ζωή, ονομάζουμε αρμονία.
Αυτή είναι διατυπωμένη δέσμευσή μου και αποτελεί αναμφίβολα μέγιστη αναγκαιότητα, αλλά και πρόκληση ταυτόχρονα.